Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Fjärrdirigerin och rutan

Av Camilla Thörner - 17 januari 2011 21:48

Fjärrdirigering är ett roligt tävlingsmoment som kräver koncentration, kroppskontroll och stimuluskontroll.


Jag har nu under den kalla och snöiga perioden jobbat mycket med de olika skiftena i fjärren jag har koncentrerat mig på Ligg- Sitt, Sitt- Ligg och Ligg- Stå fast självklart inte i samma träningspass i början.

För att få Axa att göra det rätta rörelsen har jag först tagit fram det frivilligt och klickat det därefter har jag utökat avståndet mellan henne och mig och till sist lagt stimuluskontroll på det och ökat avståndet sakta och har under 2 veckor fått en riktigt bra övning.

Mitt kriterie på ligg till stå har varit baktassar stilla när hon reser sig och till en början var det svårt att få Axa att förstå att hon skulle frysa baktassarna eftersom jag tidigare i min träning fuskat med stadgeträningen och detta har inneburit att Axa har mycket tassrörelser och att hon gärna vill fram till mig, så belöningsplaceringen har varit mycket viktig i denna träning, Jag har varit noga med att belöna framme hos henne och att under tiden hon äter sin godis matar jag henne ner till ligg igen så att när godisen är slut är hon i rätt position för nästa repetition och kanske har jag lite gratis i Stå- Ligg träningen med tekniken eftersom när hon får sin godis så lägger hon sig med rätt teknik.

Jag har jobbat fram ett längre och längre avstånd hemma och även försvårat övningen med att träna den när hon varit uppe i varv t.ex innan mat eller innan promenad. Idag var första gången jag provade Ligg-Stå i ridhuset började övningen med Axa precis framför mig och väldigt fort kunde jag utöka avståndet till 5-6 meter.

Jag tränade i mitten av december mycket på att från konen springa till rutan jag varierade avstånd både till konen och rutan och ifall hon skull springa höger eller vänster för att ta sig till rutan jag har efter det lagt den träningen på vila och idag var det dags att se vad vilan hade gjort och av erfarenhet med många saker som Axa och jag tränat så brukar fokuserad/intensiv träning efterföljt av en längre viloperiod ha bra effekt och även denna gång.

Jag startade med att hon frivilligt fick springa till rutan därefter placerade jag henne vid konen backade själv några meter bakåt och hon fick frivilligt starta mot rutan som var placerad ca: 15 meter bort. Jag varierade avståndet mellan mig och Axa vid konen och även var jag stod (om hon skulle springa höger eller vänster i förhållande till mig).

Till sist fick hon från utgångsställning frivilligt springa till konen (8-10 meter) och sedan till rutan (10-15 meter) och jag riktigt såg på Axa hur kul hon hade hon älskar rutanträningar.

Imorgon fortsätter vi med övningarna :)

 
 
Ingen bild

Annelie Melkersson

18 januari 2011 12:53

tycker ni jobbat på bra o det syns på axa hon växer framåt i sin roll, bra planering. fortsätt så så blir det tävling i vår för axa o dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Thörner - 12 augusti 2012 21:10

Blixten blev hämtad på fredagen av Thomas för utställning i Ronneby och som alltid när han är borta så är han saknad. Axa och jag myste i soffan och tränade lite inför lördagens debut i rallylydnad. Lördagsmorgonen blev som vanliggt stressande med ...

Av Camilla Thörner - 3 augusti 2012 22:47

Vad gör en hund till en  bra avelshund? Jag kommmer utgå från staffen som är min ras som från SKK inte har några krav på sig för avel har dom bara stamtavla båda föräldradjur så är det bara att para L Vad som anses vara friskt skiljer sig mycket ...

Av Camilla Thörner - 2 augusti 2012 08:56

Håller på att klurar på vilka grundfärdigheter man behöver för att klara alla skyltar i rallylydnaden, har provat de flesta nu och det finns en del svårigheter särskilt om man har en lydnadshund som är lärd att alltid vara på vänster sida. Klossen är...

Av Camilla Thörner - 29 juli 2012 23:29

Nu har jag kommit igång med träningen igen efter att Freja föddes hon sover så bra på nätterna så nu orkar jag träna ordentligt igen. Med Axa tränar jag mest rallylydnad och lydnad hon är anmäld till sin första rallytävling 11 augusti och så har ja...

Av Camilla Thörner - 20 april 2012 10:00

Trixträning för hela slanten, snön vräker ner ute och alla med staffar vet att de flesta staffar ogillar sånt väder så då blir det trixträning inomhus. Jag tränar Axa i lite olika rallylydnadsaker och med Blixten tränar jag kroppskontroll. Har fund...

Presentation


Klickertäning och staffar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards