Direktlänk till inlägg 7 februari 2011

Spökålder?

Av Camilla Thörner - 7 februari 2011 11:43

  Lördagens kvällspromenad slutade inte som jag tänkt mig, när vi skulle gå över järnvägsbron (som för övrigt gått över många gånger för) fick Blixten för sig att det var livsfarligt, jag hade tyvärr inte med mig mer än lite hundmat i fickan och det hjälpte naturligtvis inte som förstärkare för en livrädd hund som låg platt på backen och skakade.

Idag tänkte jag mig samma runda och av erfarenhet brukar "spöksaker" inte återkomma utan brukar vara nya saker som är farligt så jag tog med lite godare godis än hundmat (korv) och så gick vi...så fort vi närmade oss bron kastar han sig ner på backen och skakar, gnäller och ser livrädd ut. Jag ställde mig och väntade helt lugnt och klickade för varje bra beteende att han satte sig, ställde sig tog ett steg fram med det blev inte så mycket bättre så en ny plan fick det bli...hem igen och hem med Axa (för det var ingen hjälp att ha henne med han brydde sig inte et dugg om att hon var lugn) satte på mig varmare kläder och utrustade mig med mjuk kattmat, korv, köttbullar och en kamptrasa och så iväg denna gång i bilen (för att kunna spara lite tid och kunna ta paus)

Ut ur bilen och lekte utanför bilen i närheten av bron inga problem, tränade lite frivilliga ligg som han älskar att göra och så var vi redo för bron.

Så fort vi närmade oss pang i backen och vägrade röra sig framåt, jag ställde mig helt lugn och väntade och så fort han gjorde något annat än ligga platt i backen klickade jag och så fick han kattmat efter en stund såg han mycket lugnare ut och började slappna av jag började gå några steg mot bron (inget tvång att han skulle följa med hela tiden slakt koppel) staällde mig återigen och väntade på något bra att belöna och visst ett steg framåt och massor med belöning gjorde om detta några gånger innan jag höjde kriteriet till att han skulle göra något beteende själv utan att jag gick och det tog inte lång stund innan han började tycka det var tråkigt att bara stå där. Vi gick åter till bilen så han fick vila lite och jag fundera ut fortsättningen på träningen.

Jag fortsatte träningen ungefär där jag slutade, han fick ta initiativet till att gå framåt försökte han gå tillbaka till bilen stod jag bara still och ville han framåt så belönade jag och följde efter vi kom inte över hela bron idag men får fortsätta träna ikväll eller imorgon

Många konstiga blickar fick jag av passerande bilar när jag satt eller stod och matade en hund med kattmat   

 
 
Ingen bild

Godsägarinnan ^^

16 februari 2011 21:01

Ha ha ha ja jag hade aldrig haft tålamod med att locka så... min vovve blev "spökrädd" i lagårdskontoret igår men jag släpade bara med henne... idag var det inget spöke på plats...
(bondensochbullterriernsblogg.bloggplatsen.se)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Thörner - 12 augusti 2012 21:10

Blixten blev hämtad på fredagen av Thomas för utställning i Ronneby och som alltid när han är borta så är han saknad. Axa och jag myste i soffan och tränade lite inför lördagens debut i rallylydnad. Lördagsmorgonen blev som vanliggt stressande med ...

Av Camilla Thörner - 3 augusti 2012 22:47

Vad gör en hund till en  bra avelshund? Jag kommmer utgå från staffen som är min ras som från SKK inte har några krav på sig för avel har dom bara stamtavla båda föräldradjur så är det bara att para L Vad som anses vara friskt skiljer sig mycket ...

Av Camilla Thörner - 2 augusti 2012 08:56

Håller på att klurar på vilka grundfärdigheter man behöver för att klara alla skyltar i rallylydnaden, har provat de flesta nu och det finns en del svårigheter särskilt om man har en lydnadshund som är lärd att alltid vara på vänster sida. Klossen är...

Av Camilla Thörner - 29 juli 2012 23:29

Nu har jag kommit igång med träningen igen efter att Freja föddes hon sover så bra på nätterna så nu orkar jag träna ordentligt igen. Med Axa tränar jag mest rallylydnad och lydnad hon är anmäld till sin första rallytävling 11 augusti och så har ja...

Av Camilla Thörner - 20 april 2012 10:00

Trixträning för hela slanten, snön vräker ner ute och alla med staffar vet att de flesta staffar ogillar sånt väder så då blir det trixträning inomhus. Jag tränar Axa i lite olika rallylydnadsaker och med Blixten tränar jag kroppskontroll. Har fund...

Ovido - Quiz & Flashcards