Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Ett för allt fler ett självklart val

Av Camilla Thörner - 11 april 2011 22:08

Man har allltid ett val i sin hundhållning och hundträning.
Jag försöker ALLTID hitta så bra belöningar att min hund verkligen vill jobba
för den och vill vara med mig.

När jag planerar en övning/träning lägger jag upp träningen
så att hunden alltid har en god chans att lyckas med det jag vill och om den
inte gör det så beror det inte på hunden
utan det är mitt fel som förare för
jag har gjort det för svårt för min hund och jag får då backa i träningen så
att hunden får en god chans att lyckas.

Hundar gör inte som många fortfarande tror saker för att
djävlas dom gör saker som dom tjänar på antigen för att få något dom vill ha
eller att undvika något obehagligt precis som vi gör saker vi tjänar på, du
skulle aldrig gå till jobbet om du aldrig fick något för det men du skulle gå
dit om du skulle få tillräckligt mycket obehag om du inte gick dit. Men hur
skulle du känna dig?


  • Om du trivs och får lön så går du gärna till
    jobbet (i alla fall nästan jämt) och precis så är det för våra hundar om dom
    får bra saker kommer dom gilla att vara med er och träna.

  • Om du däremot varje gång du kommer till jobbet
    får en för svår arbetsuppgift och sedan får utskällning för att du inte klarat
    av den kommer det inte vara så kul.

Många hundar har det så fortfarande idag dom ställs för dom
inför för svåra uppgifter och ibland t.om provoceras dom att göra ”fel” så att
föraren kan passa på att korrigera/ slå, skika åt sina hundar.

Jag blir arg, ledsen och besviken när jag ser hundar
utsättas för övergrepp och skulle så gärna vilja hjälpa deras ägare att förtå
att det finns andra sätt att få hunden att sluta göra utfall t.ex

Jag har ett bra exempel i Axa som när hon var 12-13 veckor
blev skrämd eller något och blev livrädd för hundar hon skrek och kissade ner
sig när hon såg en annan hund och efterhand övergick rädslan till att försöka
skrämma bort alla hundar innan dom kom för nära genom att morra, skälla och
göra utfall.

Med Axa la jag upp träningen så lätt att hon inte behövde ”skrämma”
bort hundarna, jag satt så långt bort att hom kände sig trygg, jag klickade för
all ”bra” beteenden mot andra hundar och gav henne det bästa hon vet mjuk kattmat.

När hon var trygg i detta gick jag över till att titta på
hunden långt där borta för att få belöningen och så jobbade vi oss närmare och
närmare om det kom oroliga beteenden så hade jag gått för fort fram och fick Bcka
i träningen.

Idag är Axa en ganska stabil hund hon klarar av attt möta
lugna, stabila hundar utan att kännas i illa till mods men om hundar vi möts är
lite livliga och ljudiga så tycker hon fortfarande det är jobbigt. Hon klarar
av att ligga plats med andra okända hundar på tävling. Hon har en annan känsla
inför andra hundar än förut

Om jag istället hade blivit arg varje gång hon gjort ett
utfall och bestraffat det hade hon kanske
slutat göra utfall men det kan också ha blivit värre och hon hade haft samma
eller ännu sämre känsla inför främmande hundar.

Jag är inte i mål med Axas träning men jag ger henne och
Blixten dom bästa förutsättningar så ofta jag kan och belönar henne för det jag
tycker är bra

Hur vill du göra?

För mig är det självklart val!!!!

Träna, ha roligt med din hund!!!!

 
 
Lena Gubben Spot & Hoy

Lena Gubben Spot & Hoy

11 april 2011 22:26

Härlig blogg !
Fortsätt med dina tankar om hundträning,helt rätt enligt mitt tycke :)

http://www.vallgubben.se

 
anna e

anna e

12 april 2011 23:17

Det är verkligen väldigt tråkigt, tyvärr tror jag många sitter fast i "rätt/fel"-fällan. Att hunden hela tiden aktivt måste göra något som är rätt för att få belöning. Att man sen inte ser att allt hunden gör som inte är fel faktiskt är rätt.
Har också jobbat på det sättet du beskrev och tycker att det är outstanding!

http://annasjyckar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Thörner - 12 augusti 2012 21:10

Blixten blev hämtad på fredagen av Thomas för utställning i Ronneby och som alltid när han är borta så är han saknad. Axa och jag myste i soffan och tränade lite inför lördagens debut i rallylydnad. Lördagsmorgonen blev som vanliggt stressande med ...

Av Camilla Thörner - 3 augusti 2012 22:47

Vad gör en hund till en  bra avelshund? Jag kommmer utgå från staffen som är min ras som från SKK inte har några krav på sig för avel har dom bara stamtavla båda föräldradjur så är det bara att para L Vad som anses vara friskt skiljer sig mycket ...

Av Camilla Thörner - 2 augusti 2012 08:56

Håller på att klurar på vilka grundfärdigheter man behöver för att klara alla skyltar i rallylydnaden, har provat de flesta nu och det finns en del svårigheter särskilt om man har en lydnadshund som är lärd att alltid vara på vänster sida. Klossen är...

Av Camilla Thörner - 29 juli 2012 23:29

Nu har jag kommit igång med träningen igen efter att Freja föddes hon sover så bra på nätterna så nu orkar jag träna ordentligt igen. Med Axa tränar jag mest rallylydnad och lydnad hon är anmäld till sin första rallytävling 11 augusti och så har ja...

Av Camilla Thörner - 20 april 2012 10:00

Trixträning för hela slanten, snön vräker ner ute och alla med staffar vet att de flesta staffar ogillar sånt väder så då blir det trixträning inomhus. Jag tränar Axa i lite olika rallylydnadsaker och med Blixten tränar jag kroppskontroll. Har fund...

Presentation


Klickertäning och staffar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards