Direktlänk till inlägg 26 maj 2011

Att ha kul och samtidigt ha mål

Av Camilla Thörner - 26 maj 2011 07:51

Att ha mål med sin träning är bra så länge dom inte sätter press på dig och påverkar din träning negativt genom att du vill gå för fort fram.

Jag har sedan Blixten kom haft höga mål för hans framtid och jobbat systematiskt framåt utan at ha bråttom, jag har lagtt massor med tid på att lägga goda grunder för träningen att kunna träna vart som helst med engagemang och glädje. Jag har inte fallit i fällan att jag måste hinna klart med dittan och dattan och jag ser nu at jag gjort helt rätt.

Jag har massor med bra grunder och grundfärdigheter som jag nu kan börja sätta ihop till färdiga övningar och moment, jag hoppas och tror att det kommer löna sig.

Nu till helgen åker vi i väg på en helhelg med utställning och samma där jag har inte haft så höga krav på att han kan "uppföra" sig korrekt målet med träningen har varit att han ska ha kvar glädjen och utstrålningen vi får se efter helgen hur vi ligger till i utställningsträningen.

Jag vill ha en hund som håller länge på tävlingsbanan istället för en hund som vid 5 års ålder har gjort allt och inte vill längre.

Med Axa ska jag fortsätta hitta på övningar för att hon ska känna sig trygg i platsliggningssituationen och att jag känner mig trygg framförallt.

Axa har (nästan) alla grundfärdigheter och jag jobbar fortfarande med att utveckla hennes belöningar så att vi kan belöna med lek var vi än befiner oss.

Axa gjorde igår stora framsteg när det gäller att sitta i bilburen (utan filt för buren) när andra hundar går förbi, det var några snälla människor på klubben när jag tränade igår som efter att jag bett dom om en tjänst hjälpte till i träningen.

Den gick ut på att varje gång dom passerade bilen gav henne godis spelade ingen roll om hon skällde, morrade eller inte och efter bara nåra gånger så ändrades hennes förväntan när någon kpm från att visa sin osäkerhett till att ha förväntan att det skulle leda til något gott. Tack Anne-Li och Christian för hjälpen


Här är en liten film snutt på Axa när Axa tränar frivilliga sittmarkeringar på ett föremål bland 3 och frivilliga liggmarkeringar på ett annat föremål bland 3

http://www.youtube.com/watch?v=2Xg84ZdKmLU

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Thörner - 12 augusti 2012 21:10

Blixten blev hämtad på fredagen av Thomas för utställning i Ronneby och som alltid när han är borta så är han saknad. Axa och jag myste i soffan och tränade lite inför lördagens debut i rallylydnad. Lördagsmorgonen blev som vanliggt stressande med ...

Av Camilla Thörner - 3 augusti 2012 22:47

Vad gör en hund till en  bra avelshund? Jag kommmer utgå från staffen som är min ras som från SKK inte har några krav på sig för avel har dom bara stamtavla båda föräldradjur så är det bara att para L Vad som anses vara friskt skiljer sig mycket ...

Av Camilla Thörner - 2 augusti 2012 08:56

Håller på att klurar på vilka grundfärdigheter man behöver för att klara alla skyltar i rallylydnaden, har provat de flesta nu och det finns en del svårigheter särskilt om man har en lydnadshund som är lärd att alltid vara på vänster sida. Klossen är...

Av Camilla Thörner - 29 juli 2012 23:29

Nu har jag kommit igång med träningen igen efter att Freja föddes hon sover så bra på nätterna så nu orkar jag träna ordentligt igen. Med Axa tränar jag mest rallylydnad och lydnad hon är anmäld till sin första rallytävling 11 augusti och så har ja...

Av Camilla Thörner - 20 april 2012 10:00

Trixträning för hela slanten, snön vräker ner ute och alla med staffar vet att de flesta staffar ogillar sånt väder så då blir det trixträning inomhus. Jag tränar Axa i lite olika rallylydnadsaker och med Blixten tränar jag kroppskontroll. Har fund...

Presentation


Klickertäning och staffar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards