Alla inlägg under april 2011

Av Camilla Thörner - 11 april 2011 22:08

Man har allltid ett val i sin hundhållning och hundträning.
Jag försöker ALLTID hitta så bra belöningar att min hund verkligen vill jobba
för den och vill vara med mig.

När jag planerar en övning/träning lägger jag upp träningen
så att hunden alltid har en god chans att lyckas med det jag vill och om den
inte gör det så beror det inte på hunden
utan det är mitt fel som förare för
jag har gjort det för svårt för min hund och jag får då backa i träningen så
att hunden får en god chans att lyckas.

Hundar gör inte som många fortfarande tror saker för att
djävlas dom gör saker som dom tjänar på antigen för att få något dom vill ha
eller att undvika något obehagligt precis som vi gör saker vi tjänar på, du
skulle aldrig gå till jobbet om du aldrig fick något för det men du skulle gå
dit om du skulle få tillräckligt mycket obehag om du inte gick dit. Men hur
skulle du känna dig?


  • Om du trivs och får lön så går du gärna till
    jobbet (i alla fall nästan jämt) och precis så är det för våra hundar om dom
    får bra saker kommer dom gilla att vara med er och träna.

  • Om du däremot varje gång du kommer till jobbet
    får en för svår arbetsuppgift och sedan får utskällning för att du inte klarat
    av den kommer det inte vara så kul.

Många hundar har det så fortfarande idag dom ställs för dom
inför för svåra uppgifter och ibland t.om provoceras dom att göra ”fel” så att
föraren kan passa på att korrigera/ slå, skika åt sina hundar.

Jag blir arg, ledsen och besviken när jag ser hundar
utsättas för övergrepp och skulle så gärna vilja hjälpa deras ägare att förtå
att det finns andra sätt att få hunden att sluta göra utfall t.ex

Jag har ett bra exempel i Axa som när hon var 12-13 veckor
blev skrämd eller något och blev livrädd för hundar hon skrek och kissade ner
sig när hon såg en annan hund och efterhand övergick rädslan till att försöka
skrämma bort alla hundar innan dom kom för nära genom att morra, skälla och
göra utfall.

Med Axa la jag upp träningen så lätt att hon inte behövde ”skrämma”
bort hundarna, jag satt så långt bort att hom kände sig trygg, jag klickade för
all ”bra” beteenden mot andra hundar och gav henne det bästa hon vet mjuk kattmat.

När hon var trygg i detta gick jag över till att titta på
hunden långt där borta för att få belöningen och så jobbade vi oss närmare och
närmare om det kom oroliga beteenden så hade jag gått för fort fram och fick Bcka
i träningen.

Idag är Axa en ganska stabil hund hon klarar av attt möta
lugna, stabila hundar utan att kännas i illa till mods men om hundar vi möts är
lite livliga och ljudiga så tycker hon fortfarande det är jobbigt. Hon klarar
av att ligga plats med andra okända hundar på tävling. Hon har en annan känsla
inför andra hundar än förut

Om jag istället hade blivit arg varje gång hon gjort ett
utfall och bestraffat det hade hon kanske
slutat göra utfall men det kan också ha blivit värre och hon hade haft samma
eller ännu sämre känsla inför främmande hundar.

Jag är inte i mål med Axas träning men jag ger henne och
Blixten dom bästa förutsättningar så ofta jag kan och belönar henne för det jag
tycker är bra

Hur vill du göra?

För mig är det självklart val!!!!

Träna, ha roligt med din hund!!!!

Av Camilla Thörner - 6 april 2011 22:18

Dagens träning har varit en mycket bra träning   .

jag började med Axa som fick träna framförgående och jag tycker at hon börjar få en bra förståelse för vad detta moment går ut på jag har plockat bort targetshjälpen och hon går ut fint och går bra framför mig i kopplet, nästa steg blir att lära henne att stanna och stå still i rörelserikningen för att sedan kedja ihop dessa två delar.

Tränade även lite kort fritt följ och det har blivit mycket bättre sista tiden och så ett skick till rutan ca: 25 meter och det sitter också riktigt bra. Apporteringen är också bra hon klarade av att sitta kvar fast jag fick kommendering.

Blixten tränade jag fritt följ med och det börjar också komma han har en fin attityd och glädje och hos honom ska jag lägga fokus på längre sträckor och att kunna belöna utan att han går ur position och vi får börja om hela tiden.

Provade även några hopp med musmatta på andra sidan hindret och det var inga problem, med Blixte skulle jag behöva fokusera på stimuluskontroll framöver jag är så dålig på att sätta kommandon på det jag gör med honom.

Tränade också ingångar på klossen med honom och även där börjar han förstå att han ska hela vägen in till vänstra sidan utan att stanna upp på vägen.

Imorgon är det kurs i Flen igen för ett trevligt gäng, jag ska ut och träna innan vi börjar så det får bli en tidig morgon om allt ska hinnas med.

 

Av Camilla Thörner - 2 april 2011 21:15

Idag är det verkligen vår i luften har lagt spår till både Axa och Blixten.

Blixten fick ett kort godisspår och till Axa la jag ett apellliknande spår och hon spårade fint och koncentrerat hela spåret det som behövs tränas på är pinnmarkeringar jag har inte bestämt om jag vill att hon liggmarkerar eller apporterar dom måste snart bestämma hur jag vill ha det.

Efter spåren tränade jag framförgående och inkallning med ställande med Axa och framförgåendet är helt klart på G

Blixten fick några roliga shajpingövningar som hör lite ihop med sökets flyingsystem eftersom jag inte tränar så ofta med andra tänkte jag att om jag lär honom att springa ut och runda föremål och springa förbi mig så kanske det blir något han känner igen sen om vi får tid att vara med på söket.

Jag shajpade honom att springa ut och runda först ett föremål och sedan bytte jag plats och ett nytt föremål. Jag la sedan ihop dessa 2 föremål så att det blev spring och runda det föremål jag står vänd mot. Jag klickade och belönade varje gång han kom ut till föremålet och medans han åt upp belöningen placerade jag mig vänd mot nästa. Om han nu inte kommer ha nytta av detta i söket så har vi iallafall haft en otroligt rolig träning för detta var superkul jag hade ju inte idag så långa avstånd men på sikt kam man ju utöka avståndet.

Efter träningen blev det en promenad och en massa mygg!!! Nu är det vår!!!

Presentation


Klickertäning och staffar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards