Alla inlägg under maj 2011

Av Camilla Thörner - 26 maj 2011 14:14

Åkte en sväng til klubben en stund för att rasta hundarna men blev kvar och tränade istället. Jag träffade Mattias som tränade rätta nedlägganden på platsen med Hero och jag kunde passa på att träna platsliggning med Axa, målet var att hon kunde ligga stilla och lugn fast hunden brevid inte var stilla och det skötte hon utmärkt. Jag var framme och belönade en gång precis innan hunden brevid också låg helt stilla därefter gicka jag och gömde mig snabt och blev åter synlig och hon fick ligga kvar 3 minuter när jag var synlig. Mycket nöjd med henne och jag själv kunde vara avslappnad eftersom jag satt "fast" henne med en krok för att själv inte överföra massa dåligt till henne.

Med Blixten blev det stimuluskontroll på stå och killen är så duktig han klarade att stanna på kommando fast jag gick fritt följ framåt. Jag fortsatte att träna högersvängar och position med honom han börjar nu bli rak i friaföljet han har förut varit sned i kroppen.

Avslutade Blixtens träning med ligg på kommando i olika situationer, stillastående, under baklängesgåpende, fritt följ, från stå och från sitt och avslutade med att bli liggande en liten stund då jag går ifrån honom.

Så ganska mycket träning blev det fast den var helt oplanerad.

Av Camilla Thörner - 26 maj 2011 07:51

Att ha mål med sin träning är bra så länge dom inte sätter press på dig och påverkar din träning negativt genom att du vill gå för fort fram.

Jag har sedan Blixten kom haft höga mål för hans framtid och jobbat systematiskt framåt utan at ha bråttom, jag har lagtt massor med tid på att lägga goda grunder för träningen att kunna träna vart som helst med engagemang och glädje. Jag har inte fallit i fällan att jag måste hinna klart med dittan och dattan och jag ser nu at jag gjort helt rätt.

Jag har massor med bra grunder och grundfärdigheter som jag nu kan börja sätta ihop till färdiga övningar och moment, jag hoppas och tror att det kommer löna sig.

Nu till helgen åker vi i väg på en helhelg med utställning och samma där jag har inte haft så höga krav på att han kan "uppföra" sig korrekt målet med träningen har varit att han ska ha kvar glädjen och utstrålningen vi får se efter helgen hur vi ligger till i utställningsträningen.

Jag vill ha en hund som håller länge på tävlingsbanan istället för en hund som vid 5 års ålder har gjort allt och inte vill längre.

Med Axa ska jag fortsätta hitta på övningar för att hon ska känna sig trygg i platsliggningssituationen och att jag känner mig trygg framförallt.

Axa har (nästan) alla grundfärdigheter och jag jobbar fortfarande med att utveckla hennes belöningar så att vi kan belöna med lek var vi än befiner oss.

Axa gjorde igår stora framsteg när det gäller att sitta i bilburen (utan filt för buren) när andra hundar går förbi, det var några snälla människor på klubben när jag tränade igår som efter att jag bett dom om en tjänst hjälpte till i träningen.

Den gick ut på att varje gång dom passerade bilen gav henne godis spelade ingen roll om hon skällde, morrade eller inte och efter bara nåra gånger så ändrades hennes förväntan när någon kpm från att visa sin osäkerhett till att ha förväntan att det skulle leda til något gott. Tack Anne-Li och Christian för hjälpen


Här är en liten film snutt på Axa när Axa tränar frivilliga sittmarkeringar på ett föremål bland 3 och frivilliga liggmarkeringar på ett annat föremål bland 3

http://www.youtube.com/watch?v=2Xg84ZdKmLU

Av Camilla Thörner - 3 maj 2011 18:31

Vill du träna dig och din hund i att tävla och ge den en positiv erfarenhet från tävlingssituationen är detta ett perfekt tillfälle.
Träningstävlingen kommer läggas upp som en "vanlig" tävling men du kan naturligvis belöna din hund när du vill det ända kravet är att inga korrigringar kommer tillåtas under kvällen.

Sista anmälningsdag 23/5 (uppge vilken klass du vill starta i)
anmälan och frågor camilla.thorner@canis.se
Kostnad: 75 kronor
 
 

Presentation


Klickertäning och staffar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards